Het woord kwaliteitsmanagement klinkt heel ingewikkeld, maar een simpel systeem om de kwaliteit van je werk te waarborgen ontstaat niet vanzelf. Er komen veel dingen bij kijken, dus denk zeker aan de volgende dingen. Betrek iedereen bij het ideeHet heeft geen zin om helemaal in je eentje een kwaliteitshandboek te schrijven. Een bedrijf kan alleen functioneren als iedereen blij is met de manier van werken. Betrek dus je werknemers en belangrijke partners bij het maken van een kwaliteitsmanagementsysteem. Je werknemers geven aan wat zij nodig hebben voor een fijne werksfeer, terwijl externe partners hun verwachtingen beschrijven van jouw bedrijf. Maak van tevoren een planNeem de tijd om te werken aan een goed kwaliteitsmanagementsysteem. Je kunt researchen hoe andere bedrijven het doen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook voor jouw bedrijf werkt. Ga ook na of het bedrijf dat je op papier schetst, overeen komt of overeen kan komen met de werkelijkheid. Bedenk wat je doelen zijn voor kwaliteitsmanagementsysteemHet is goed om doelen te stellen en deze mee te nemen in je kwaliteitshandboek. Denk niet alleen in cijfers en targets, maar ook aan de identiteit van jouw bedrijf en tevredenheid van je klanten en werknemers. Deze zijn misschien nog meer waard dan de cijfers op je balans. Uiteraard is het niet verkeerd om te streven naar gezamenlijke successen. Begin praktischJe handboek hoeft geen hele bijbel te zijn en de online tool hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hoe praktischer, des te vaker wordt een kwaliteitsmanagementsysteem gebruikt. Natuurlijk mag je verwachtingen hebben van je werknemers, maar geef hen ook de ruimte om op hun eigen manier hun werk te doen. Mocht je bedrijf toch behoefte hebben aan meer structuur, dan kun je op een later moment nog enkele richtlijnen toevoegen. Focus op belangrijke dingenEen manier om je kwaliteitshandboek zo klein mogelijk te houden, is door alleen te focussen op de écht belangrijke dingen. Kijk dus nog eens goed naar je doelenlijst: is deze behapbaar? Zo niet, schrap er een paar. Je hoeft ook niet precies te formuleren wat een verkoper moet zeggen. Zeg in plaats daarvan dat diegene vriendelijk moet zijn en klanten moet vousvoyeren. |
https://www.leanforms.com/kwaliteitsmanagementsysteem/ |