Als je als ondernemer een eigen merk hebt, wil je natuurlijk wel dat dit merk wordt verkozen door de doelgroep ten opzichte van die van de concurrent. Maar dit kan in de meeste branches nog knap lastig zijn, aangezien de concurrentie moordend is. Zo zul je er dus voor moeten zorgen dat jouw merk er écht uitspringt en opvalt bij de doelgroep. Maar hoe kun je je als merk nu het beste onderscheiden? Wij vertellen je er graag meer over!
SpecialisatieHelemaal in een branche waar al veel concurrentie te bekennen is, is het belangrijk dat jij als merk een specialisatie kan aanbieden. Zo heb je een toegevoegde waarde en kun je de doelgroep nét even dat beetje meer bieden dan de concurrenten. Maar hoe weet je nu wat je specialisatie is? Begin hiervoor bij de kern van je organisatie. Wat wil je precies aanbieden en wat maakt jou anders dan de rest? Verder kun je natuurlijk ook een specialisatie aanleren door trainingen of learnings te volgen, zoals blended learning.
Positionering in de marktAls je eenmaal een specialisatie hebt gekozen, is het erg belangrijk dat je jezelf ook goed positioneert in de markt. Zorg ervoor dat niemand anders die specialisatie aanbiedt en dat jij dus relevant bent voor de doelgroep. Vergeet daarom ook nooit je merk te registreren, via merkregistratie. Zo voorkom je dat anderen er met jouw ideeën vandoor gaan en zul je geen last ervaren van merkinbreuk of plagiaat. Als je je positioneert in de markt is het vooral belangrijk dat je naar buiten brengt waarom jij diegene bent die de doelgroep moet kiezen. Hierbij kun je de kernpunten van het merk benadrukken en vertellen wat de doelgroep precies aan jou heeft.
PromotenEen andere goede manier om je merk te onderscheiden van de concurrenten is een goede promotie. Als je veel gezien wordt door je doelgroep, zullen zij je ook beter onthouden en snel aan je merk denken als zij een product of dienst nodig hebben die jij aanbiedt. Je kunt het merk op verschillende manieren promoten. De meest bekende vorm is online adverteren. Dit kan op andere websites, maar ook op social media. Deel bijvoorbeeld relevante content, zoals blogs en laat je expertise zien. Als je deze content deelt op je eigen social media kanalen en hier eventueel ook een advertentie van maakt, is de kans groot dat je bericht bij een grote groep mensen terecht komt. Als zij vervolgens op de link klikken, worden ze doorverwezen naar jouw website. Win-win! |
