Je ziet het tegenwoordig steeds meer in de straten, de bezorgbusjes van supermarkten. Grote ketens als Jumbo en Albert Heijn zijn de meest herkenbare van de groep, maar je ziet steeds meer kleine spelers positie kiezen op de markt. Denk hierbij aan Picnic, Gorillas, Flink en andere zogeheten flitsbezorgers. Maar wat is nu precies de succesformule achter deze snelle boodschappenbezorgers? De grote spelersVooral tijdens de coronapandemie is de groei van online boodschappen doen enorm gestegen, dit was immers een logische oplossing om te drukte in supermarkten tegen te gaan. Ook in tijden buiten de coronapandemie blijkt de bezorgservice een succes. Denk bijvoorbeeld aan het boodschappen doen voor ouderen, of studenten die geen auto hebben om veel boodschappen tegelijk te kunnen doen. Bezorgen gaat meestal binnen één werkdag, in sommige gevallen op de dag zelf nog. Het voordeel voor klanten om online te bestellen is dat mensen bewuster bezig zijn: ze weten precies wat ze nodig hebben, dus zullen onnodige impulsaankopen minder vaak worden besteld. FlitsbezorgersNaast de bekende supermarktketens zie je in grote steden ook steeds meer andere supermarktbezorgers voorbij vliegen. Een groot voordeel van deze kleinere bedrijven is dat er geen minimum te besteden bedrag is. Als je tijdens het koken erachter komt dat je geen tomaten meer in huis hebt, kun je makkelijk via de app nog groenten bestellen. De flitsbezorgers staan dan meestal binnen een kwartier op je stoep! Zo hebben deze bezorgers geen supermarkt waar ze eerst de boodschappen moeten halen, zij werken vanuit hun eigen magazijn of distributiecentrum. Daarnaast is er ook nog een bezorgdienst genaamd Picnic. Dit bedrijf werd in 2015 opgericht en is sindsdien als een raket gegroeid. Ze onderscheiden zich door uitsluitend elektrische bezorgbusjes te gebruiken waarbij het minimaal te besteden bedrag vele malen lager ligt dan supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo. Dit komt omdat ook zij gebruik maken van enkel een magazijn om hun producten op te halen. |