VSENV
Image default
Dienstverlening

Positieve manieren om negatieve houdingen op het werk te overwinnen

Een aanhoudende slechte houding kan uw kansen, uw gezondheid en de kansen op succes van uw collega’s verminderen. Leer hoe je uit de negativiteitsval kunt ontsnappen.

Mark Twain zei ooit: “Loop niet weg van negatieve mensen… ren!” Maar hoewel dat een redelijk advies kan zijn voor ons persoonlijke leven, zal het vaak niet mogelijk zijn op het werk, vooral niet voor leiders. We zullen negatieve mensen tegenkomen in onze teams; het is gewoon een feit.

De vraag voor jou is: ga je die situaties positief of negatief aanpakken?

Vaak, voor mensen met een overweldigende negatieve houding, wordt de situatie een soort self-fulfilling prophecy. Ik heb een team overgenomen, vele jaren geleden, dat een algemene houding had van: “Dit is onmogelijk. We kunnen dit op geen enkele manier voor elkaar krijgen. We zijn gemaakt om te mislukken.” En met die houding faalden ze natuurlijk vaker.

Maar hetzelfde kan gezegd worden over de manier waarop leiders mensen behandelen die zij als negatief beschouwen. Zoals Tammi Spayde, een van mijn panelleden in de podcast van deze week, opmerkte: “Negatieve mensen lopen het risico uitgesloten te worden omdat mensen niet bij hen in de buurt willen zijn.” Dat is zeker waar. Maar als managers en leiders hebben we vaak niet de luxe om negatieve mensen te vermijden. We moeten er positief mee omgaan.

3 stappen

Wat betekent dat? Ons panel heeft geweldig advies dat, denk ik, neerkomt op drie hoofdpunten:

1. Maak onderscheid en navigeer tussen negativiteit en kritiek.

Hoewel de twee elkaar kunnen overlappen, zijn er allerlei legitieme redenen om kritisch te zijn in zakelijke situaties. We hebben mensen nodig die wegversperringen van tevoren kunnen herkennen. Maar we moeten ook weten hoe en wanneer we die opmerkingen moeten delen. Dus, voordat je iemand op één hoop gooit met de “slechte houding”-menigte, zorg ervoor dat ze niet behulpzaam kritisch zijn, maar misschien op het verkeerde moment of op de verkeerde manier. Wat ook kan helpen is een consultant training, maar wat is een consultant training en wat kun je hieraan overhouden?

2. Stel grenzen voor uzelf en uw teams.

In ons panel wees Elyse Wampler erop dat we persoonlijk gezonde grenzen moeten hebben die ons in staat stellen relaties met negatieve mensen te beheren. En Drew Bordas maakte het punt dat zijn afdeling een reeks richtlijnen heeft, zoals Skip’s aansporing om altijd “uit te gaan van een positieve intentie”, die de neiging hebben om negativiteit in te perken. Wat zijn die grenzen voor jou en je team?

3. Graaf dieper.

Een van mijn favoriete auteurs en sprekers, Jim Rohn, zei ooit: “Zet frustratie om in fascinatie.” Ik denk dat dit een doel kan zijn voor jou als leider. Schrijf iemand niet af omdat hun negativiteit het moeilijker maakt om in de buurt te zijn. Zoek uit wat er aan de hand is. Raak gefascineerd door hun situatie. Een kleine verandering in hun werk-privébalans, een verschuiving van taken of timing, de kans op een moeilijke opdracht, zelfs een eenvoudig woord van lof… je kunt jezelf als leider in staat stellen om iemands houding te veranderen.

Deze week bespreken mijn panel van experts en ik hoe een negatieve houding je carrière, je collega’s en zelfs je levensduur kan beïnvloeden! Het is algemeen bekend dat een consequente, negatieve houding tot gezondheidsproblemen kan leiden. Dat geldt zowel voor organisaties als voor individuen.

Klik hier om naar Aim Higher te luisteren.

Wat kun je doen om een negatieve houding bij anderen of bij jezelf te ‘genezen’? Mijn gasten brengen een aantal echt geweldige, praktische suggesties over waarom, hoe en wanneer je het beste de leiderschapsvoordelen van een positievere kijk kunt behalen.

https://www.me-scan.nl

Gerelateerde artikelen

Een laptop kopen met het juiste formaat

E-boekhouden de nieuwe vorm van boekhouden?

Aluminium tuinpoorten van topkwaliteit