Effectieve recepten voor crisiscommunicatie

door

Effectieve recepten voor crisiscommunicatie

In tegenstelling tot het werk van sommige diensten en zelfs het leven van hele steden, kan de verspreiding van informatie niet worden onderbroken. Vrijwel alles wat er nu gebeurt op het gebied van communicatie krijgt het voorvoegsel “anti-crisis”. Maar dit is geen vonnis. De samenvatting van vandaag bevat voorspellingen, inzichten en aanbevelingen van collega’s die de eerste golf van de crisis hebben overleefd. En de meeste zijn afgestemd op het beste.

Hoe veranderen nieuwe dreigingen de toekomst van crisiscommunicatie?

De verspreiding van het coronavirus Covid-19 is een levendige herinnering geworden dat veel van wat er in het leven gebeurt, buiten onze controle ligt. De Next 20 Series onderzoekt hoe pandemieën, activisme en datalekken de behendigheid van bedrijven vormgeven en bedrijven dwingen de cultuur te veranderen om aan de nieuwe eisen van deze tijd te voldoen.

De pandemie is verantwoordelijk voor crises van verschillende omvang. Voor de Carnival Corporation, de eigenaar van het cruiseschip Diamond Princess, dat na de uitbraak aan boord in Japan in quarantaine was geplaatst, was het een unieke uitdaging. Het incident legde zwakke veiligheidsnormen bloot en dwong het bedrijf zijn best te doen om reputatieschade te verminderen.

Voor andere bedrijven is het virus daarentegen een kans geworden om hun eigen waarden over te brengen, eerst aan het personeel en meer recentelijk aan de buitenwereld. “Dit is een ongekende tijd”, zegt Rachel Bylykbashi, directeur corporate communicatie bij Roche Pharma Australia. “Zelfs het meest betrouwbare plan om met een pandemie om te gaan, kan niet voorspellen waar we vanavond zullen eindigen.” De expert merkt op dat bedrijven flexibiliteit moeten leren: “We moeten bereid zijn om onze aanpak dagelijks, zo niet elk uur aan te passen.”

Moet een merk uitspraken doen over COVID-19?

Waarschijnlijk wel. Als uw publiek gevaar loopt, zult u aan dit gesprek moeten deelnemen. Het punt is dat, ongeacht in welke sector je werkt en in welk deel van de wereld de consumenten zich bevinden, de meeste mensen geïnteresseerd zijn in nieuwe informatie.

Wat moet er precies gezegd worden?

Het meest eerlijke en simpele is om te vertellen wat jou en je publiek boeit. U kent uw klanten vast goed genoeg om te begrijpen met welke problemen ze op een bepaald moment te maken hebben. Het is niet nodig anderen te kopiëren en universeel advies te geven. Blijf jezelf.

Kan een merk hiervan profiteren?

Hoe vreemd het ook klinkt, ja. Maar niet in termen van stijgende verkoop. Bied hulp, kortingen of gratis verzending. Werk voor loyaliteit. Haal het meeste uit uw klantenbestand. In deze situatie zijn er geen snelle overwinningen, er wordt alleen gewerkt met het oog op de toekomst. Beschouw vertrouwen als valuta.

Waar moet u op letten tijdens de wereldwijde crisis?

Bouw een sterke gemeenschap op. Niet alleen klanten, maar ook medewerkers, hun families en vrienden. Dit is het moment om “aan te zetten”: aanwezig zijn, verbonden blijven en positieve momenten delen.

Hoe houd je het moreel geïsoleerd in stand?

In een drukke tijd waarin veel teams naar het thuiskantoor verhuizen, komen creatieve bureaus met ideeën die zijn ontworpen om het moreel en het gemeenschapsgevoel te stimuleren. Jam3-medewerkers in Toronto ‘bezoeken’ elkaar bijvoorbeeld elke dag – natuurlijk op afstand. Precies om 16.00 uur gaat het hele kantoor op een “tour” door het huis van een van de collega’s, waarbij hij hem alle vragen kan stellen over niet-werkende onderwerpen.

Het digitale bureau CloudRaker lanceerde een website met gedetailleerde begeleiding en timing voor werknemers, en bood gratis toegang tot alle benodigde bronnen. Bovendien hebben ze een applicatie gemaakt waarmee je kunt volgen hoe vaak je je gezicht aanraakt. Met behulp van een webcam gebruikt de applicatie een gezichtsherkenningsalgoritme en zodra het een aanraking opmerkt, geeft het de gebruiker een signaal met felrode tekst “Stop met het aanraken van je gezicht!” Dit zal volgens de ontwikkelaars helpen om van de gewoonte af te komen, waardoor het risico op besmetting met het coronavirus aanzienlijk toeneemt.

Omdat COVID-19 veel bureaus en productiebedrijven dwingt advertenties en contracten op te schorten, zitten duizenden werknemers zonder werk, aldus Chelsea Burnside, medeoprichter en creatief directeur van productiestudio Sophomore. Om aannemers te helpen, heeft Sophomore een openbare database gemaakt met filmmakers, fotografen, redacteuren en illustratoren op afstand. Het bevat momenteel 25 portefeuilles.

Inzichten over de achtergrond van het coronavirus

Terwijl Europa zich net voorbereidt op het hoogtepunt van de epidemie, heeft Azië al enkele conclusies kunnen trekken. Marc Wesseling en Jean François Teri (UltraSuperNew) leggen uit hoe lessen uit Singapore en Japan bureaus in andere landen kunnen inspireren om werknemers en klanten te helpen.

Jean François Terry is de APAC Growth Leader bij UltraSuperNew. Terwijl hij in Singapore was, ving hij de momenten op van het begin en de piek van coronavirusinfectie in de stadstaat. Dankzij de onmiddellijke en ondubbelzinnige reactie van de regering van Singapore nam het bedrijf een ‘nieuw ritme’ en had het team een ​​gevoel van duidelijkheid en een duidelijk doel. Mark Wesseling is het met zijn collega eens: “Singapore heeft veel geleerd van SARS, dat het Westen nauwelijks heeft geraakt. Daarom hadden de regeringen van Aziatische landen ten tijde van het verschijnen van het coronavirus alle plannen en actieplannen klaar. Een ander ding is dat er in een land als Singapore geen halve maatregelen zijn ”, zegt Mark, verwijzend naar harde technische en quarantainemaatregelen.

Enerzijds is er de kwestie van het managen van het bedrijf en het ondersteunen van een team dat met onzekerheid wordt geconfronteerd, en anderzijds het helpen van klanten. Voor bureaus die net begonnen zijn met het navigeren door het leven in het coronavirus-tijdperk, hebben Marc en Jean François genoeg ideeën en tips om te delen.

Hoe helpen technologiebedrijven marketeers in het bedrijfsleven?

Marketeers die afhankelijk zijn van offline evenementen en persoonlijke ontmoetingen, bevinden zich nu in een bijzonder moeilijke positie. Maar de behoefte om klanten aan te trekken en te behouden blijft bestaan. En dat is wanneer ze creatief worden met technologiebedrijven.

Social media wordt een van de voor de hand liggende oplossingen. In plaats van te dineren en te kletsen op beurzen, dringt online reclamebureau Criteo er bij zijn verkoopteams op aan om contact op te nemen met geregistreerde bezoekers op LinkedIn en Twitter en een-op-een virtuele bijeenkomsten aan te vragen. Een andere manier om relaties met klanten te onderhouden wanneer persoonlijke interactie wordt onderbroken, is door ze te betrekken bij posts op sociale media.

Sommige mensen kiezen voor een marketingaanpak. Computersoftwareleverancier Cockroach Labs maakte bijvoorbeeld een ‘virtuele badge-scan’ mogelijk, die via een bestemmingspagina contactgegevens van websitebezoekers verzamelt en voor elk contact een kleine donatie doet aan Women Who Code. Degenen die zich committeren aan een virtuele één-op-één-ontmoeting met verkoopvertegenwoordigers, krijgen een donatie van $ 50 beloofd.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign antwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/

Over de auteur