VSENV
Image default
Internet marketing

Reviews gebruiken als marketinginstrument

Voor ondernemers en bedrijven is het begrip marketing niet nieuw. Toch zijn er continu ontwikkelingen en verandering binnen dit landschap, die de e-commerce in haar voordeel kan gebruiken. Een van de laatste ontwikkelingen is het inzetten van reviews als marketinginstrument. 

Het concept is eigenlijk heel simpel: huidige klanten laten ervaringen en reviews achter bij het bedrijf waar zij een bedrijf een product van hebben afgenomen en beïnvloeden daarmee het aankoopgedrag van de potentiële consumenten. Deze vorm van marketing wordt geschaard onder “social proof”. Dit digitale fenomeen houdt simpelweg in dat de consument beïnvloed raakt door mond-tot-mond reclame, in dit geval dus online, ook wel social proof. Social proof is een concept uit de psychologie dat stelt dat mensen hun gedrag aanpassen zodra ze zien dat veel mensen datzelfde gedrag eerder hebben vertoond. Mensen zijn dus eerder geneigd om dit sociaal wenselijke gedrag na te doen. 

Met name in de e-commerce is social proof een belangrijk concept. De laatste jaren is met de groei van het aantal webshops namelijk ook het aantal malafide webshops sterk gegroeid. Om deze reden is het voor consumenten belangrijker dan ooit om te weten welke webwinkels nou echt betrouwbaar zijn. Door het tonen van reviews van eerdere klanten is het mogelijk om deze eerdere ervaringen dus als social proof te gebruiken om ervoor te zorgen dat nieuwe bezoekers je website snel zullen vinden of vertrouwen. Review marketing is dus een vorm van social proof die je webshop enorm veel kan opleveren!

Voordelen van review marketing
Review marketing is een proces dat wel wat tijd en energie vergt. Maar zodra je een aantal reviews hebt verzameld zal je beginnen de voordelen te zien: 

  • Er zullen steeds meer bezoekers naar je website komen

  • Deze bezoekers zullen langer op je website blijven

  • Je omzet zal langzaam toenemen

  • Je pagina zal steeds meer stijgen in de zoekresultaten.

Naast deze voordelen is het voor jouzelf als bedrijf of als ondernemer natuurlijk ook erg fijn om positieve reviews te ontvangen. Zo weet je namelijk zelf ook dat wat je doet goed is. 

Boetes voor gekochte reviews
De laatste jaren is er helaas ook een flinke stijging geweest in het aantal bedrijven dat reviews op bestelling schrijft. Dit zijn bedrijven waar je positieve reviews kan kopen en die vervolgens op beoordelingssites geplaatst worden. Hoewel dit voor veel bedrijven verleidelijk zal klinken, pakt dit in de praktijk (bijna) nooit goed uit. In sommige gevallen kan het plaatsen van valse reviews namelijk zelfs strafbaar zijn. In het burgerlijk wetboek valt het plaatsen van een nep review door een bedrijf namelijk onder misleiding. Als een bedrijf zich niet aan deze regels houdt kan de Autoriteit Consumenten Markten dus een boete opleggen aan het bedrijf. 

Nu je dus een beetje weet hoe review marketing werkt en hoe je het kan inzetten in je voordeel is het voor jou tijd om aan de slag te gaan. Je zult zien dat er veel voordelen zitten aan het inzetten van reviewmarketing en dat de tijd en energie die je erin stopt daadwerkelijk loont.