Digital signage: Een nieuwe mogelijkheid van effectief communiceren

door

Digital signage: Een nieuwe mogelijkheid van effectief communiceren

Heb je al eens gehoord van digital signage of is dit nog een totaal onbekende term voor je? Digital signage is in feite een andere benaming voor narrowcasting. Met narrowcasting of dus digital signage kun je je doelgroep bereiken middels het uitzenden van digitale content. Dit hoeft niet alleen richting je doelgroep te zijn overigens, maar kan ook voor intern gebruik worden toegepast.

 

Waarom digital signage inzetten?

Het grote voordeel van digital signage is de mogelijkheid tot het tonen van berichten in vorm van video of afbeeldingen met content op een specifieke plek op een specifiek moment. Iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis op bezoek gaat kan middels de digitale bewegwijzering exact achterhalen waar hij moet zijn. Verder kan het ook interessant zijn om in je winkel de nieuwste acties te tonen. Iemand bevindt zich bij de schoenenafdeling van je winkel en ziet daar de beste nieuwe collectie die in combinatie met wat voordeel op het juiste moment kan worden getoond. Actuele informatie tonen aan je doelgroep bijvoorbeeld om nieuwe diensten of mogelijkheden aan te bieden is erg interessant. Verder kun je het dus ook voor intern gebruik inzetten, zodat collega’s weten wat er speelt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld draagvlak creëren en iedereen bewust maken van de voortgang in doelstellingen en omzet. Op deze manier gaat het meer leven onder medewerkers.

 

Op welke manier in te zetten?

Zoals hierboven al benoemd kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om tijdens een beurs of bijvoorbeeld in de gezondheidszorg de bewegwijzering digitaal maken, zodat iedereen de weg goed kan vinden. Nu kan dat ook met “normale bewegwijzering” enkel kun je hier dus op dat moment actuele wijzigingen toevoegen. Een andere mogelijkheid is door middel van videowalls een boodschap over te brengen vanuit marketingoogpunt. Videowalls zijn meerdere schermen die tegelijk maar ook individueel kunnen worden bediend. Daar kun je de beste communicatie-uitingen op het perfecte moment aan je bezoekers tonen. Verder zijn er ook bijvoorbeeld venues die gebruik maken van digital signage. Daarbij wordt bijvoorbeeld de buitenkant op een mooie manier verlicht en wordt bijvoorbeeld het programma getoond. Mensen raken hierdoor getriggerd en bestellen vervolgens wellicht een kaartje om de show bij te wonen. De mogelijkheden zijn wat dat betreft oneindig.

 

Over de auteur