VSENV
Image default
Auto’s en Motoren

Elke Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross beschikt over de slimme en efficiënte Smart Hybrid-aandrijflijn

De Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross zijn leverbaar met een zestraps automatische versnellingsbak. 

Elke Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross beschikt over de slimme en efficiënte Smart Hybrid-aandrijflijn. Deze aandrijflijn combineert de krachtige en zuinige 1,4 liter Boosterjet turbobenzinemotor met 95 kW (129 pk) met een geïntegreerde startmotor (ISG), die zijn kracht haalt uit een 48V lithium-ion accu. De 10 kW (14 pk) sterke ISG fungeert als generator en startmotor en ondersteunt de benzinemotor tijdens het accelereren. Dankzij de ISG hebben de Vitara en S-Cross een hoog koppel bij lage toerentallen (235 Nm) en is ook het gemiddeld verbruik van beide modellen zeer gunstig.

Vanaf modeljaar 2021 is het trekgewicht van elke Suzuki Vitara en S‑Cross verhoogd naar 1.500 kilogram, 300 kilogram meer dan voorheen. Dit verhoogde trekgewicht geldt zowel voor de Vitara en S-Cross met de handgeschakelde zesversnellingsbak als voor de Vitara en S-Cross met de zestrapsautomaat.

Suzuki modellen van nu

Wat ooit begon als fabrikant van weefgetouwen, is op 100 jaar tijd doorgegroeid tot een wereldspeler van de auto-industrie met een jaarlijkse productie van meer dan 3 miljoen auto’s.

Suzuki is sterk in zuinige stadsauto’s en betrouwbare 4×4’s. Met name de Ignis, Swift en Vitara doen het goed en zijn steevast terug te vinden in de top 100 best verkopende auto’s

Vitara

De Vitara heeft nogal een ontwikkeling doorgemaakt. De eerste Vitara die eind jaren 80 werd geïntroduceerd was een kleine jeep. Later werd de Vitara een volwaardige SUV met een krachtige zescilinder benzinemotor. Inmiddels is hij doorgegroeid tot een stoere crossover.

De Vitara is standaard uitgerust met voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving is nog wel mogelijk. In 2019 kreeg de Vitara een subtiele facelift met aangepaste bumpers, nieuwe carrosseriekleuren en een licht gewijzigd interieur.

Via Suzuki Vitara Private Lease is het mogelijk om zorgeloos zo’n nieuwe Vitara te rijden voor een vast bedrag per maand.

FULL HYBRID

Efficiënt en krachtig, maar tegelijkertijd compact en lichtgewicht. De Suzuki Vitara met een volledig door Suzuki ontwikkelde hybride aandrijflijn is per direct te bestellen. Vanaf het eerste kwartaal van 2022 worden de eerste exemplaren geleverd. De Full Hybrid aandrijflijn is standaard gekoppeld aan een automatische zestraps transmissie. Een elektromotor met 24 kW (33 pk) werkt samen met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor met 75 kW (102 pk), zodat er zowel hybride kan worden gereden, alsook volledig elektrisch. Samen zijn ze goed voor een gecombineerd vermogen van 85 kW (115 pk). De Vitara Full Hybrid mag 1.200 kg trekken.

SELECT EN STYLE

De nieuwe aandrijflijn is te bestellen in combinatie met de populaire Select- en Style-uitvoeringen van de Vitara. Standaard beschikt de Vitara al over veel luxe, met onder meer geregelde airconditioning, adaptieve cruise control en limiter, LED-verlichting en het Suzuki Safety System, met onder meer Dual Sensor Brake Support, Lane Departure Warning en Traffic Sign Recognition. De Select voegt daar nog eens 17 inch lichtmetalen wielen, een 7 inch display met ondersteuning voor Apple CarPlay® & Android Auto™, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en het Suzuki Safety System Pro, met als uitbreiding Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert, aan toe. De Vitara Style krijgt daarbovenop luxueuze bekleding, navigatie, parkeersensoren voor en achter en gepolijste 17 inch lichtmetalen wielen.

S-Cross

De Suzuki SCross is een 5-deurs crossover uit de compacte middenklasse, die in 2013 op de markt verschijnt. In 2016 ondergaat de Suzuki SCross een facelift

De nieuwe SCross is een SUV met een stoer design en slimme veiligheidssystemen. De Smart Hybrid techniek zorgt voor een combinatie van kracht en efficiency.

De SCross is voorzien van Suzuki Media Display. Het systeem omvat een centrale touchscreen, een USB-aansluiting en handsfree telefoneren. Zowel de Vitara als de vernieuwde SCross zijn momenteel ook met een Hybride aandrijving leverbaar. 

In Nederland houden we van het stoere design en de hogere zit van SUV’s. Mede hierom is Suzuki S-Cross Private Lease vanaf de lancering populair.

Suzuki levert de S-Cross in drie verschillende uitrustingsniveaus: Comfort, Select en Style. Als Comfort (vanaf € 26.875,-) beschikt de auto over zeer veel luxe, met standaard adaptieve cruise control en limiter, een 7 inch display voor het infotainmentsysteem met Apple CarPlay® & Android Auto™, LED-verlichting (koplampen, dagrijverlichting en achterlichten) en het Suzuki Safety System met onder meer Dual Sensor Brake Support, Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning. Traffic Sign Recognition en Vehicle Sway Warning.

Als Select (vanaf € 28.575,-) krijgt de S-Cross alles van de Comfort, aangevuld met onder meer Smart Entry & Start System, Climate control, stoelverwarming vóór en het Suzuki Safety System Pro, dat Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert toevoegt aan het pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen. Optioneel is de

S-Cross Select uit te rusten met een zestrapsautomaat (vanaf € 30.425,-) of AllGrip-vierwielaandrijving (vanaf € 31.975,-).

In de topuitvoering, de Style (vanaf € 30.575,-), wordt de uitrusting verder uitgebreid met kunstlederen en gedeeltelijk echt lederen bekleding, een 9 inch groot scherm, met HD-resolutie en Apple CarPlay® & Android Auto™, gepolijste 17 inch lichtmetalen velgen en een 360-graden camera. De Style is optioneel uit te rusten met een zeer groot panoramisch schuif-/kanteldak met een lengte van 1.000 mm (meerprijs vanaf € 799,-). Ook is de Style, net als de Select, uit te rusten met een zestrapsautomaat (vanaf € 32.425,-) of AllGrip-vierwielaandrijving (vanaf € 33.975,-).

Swift

De eerste generatie Suzuki Swift komt in 1983 op de markt. De doorontwikkeling staat sindsdien niet stil. In 2017 is Suzuki toe aan de vijfde generatie Swift. Deze staat op een volledig nieuw lichtgewicht platform. Hoewel de constructie lichter is dan de meeste standaard constructies, voldoet hij aan alle criteria voor impacts en voetgangersveiligheid.

Bij de laatste twee generaties Swift is de wegligging sterk verbeterd. In combinatie met een sportief uiterlijk is de Swift daardoor ineens uitgegroeid tot een sportieve hippe auto.

De Suzuki Swift komt in klanttevredenheidsonderzoeken vaak als een van de betrouwbaarste auto’s uit de bus. Daarnaast is hij zuinig. Dit maakt Suzuki Swift Private Lease mede zo populair. 

Ignis

De Suzuki Ignis komt voor het eerst in 2001 op de markt. In 2006 verdwijnt het model van het toneel om vervolgens in 2016 weer op te duiken. Dit keer als een Ultra Compacte SUV.

De nieuwe Ignis heeft een opvallend hip design. Hij oogt vooral smal en hoog. Hij is nu ook leverbaar als als Smart Hybrid, waarbij een elektromotortje de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren.

Hoge modellen zijn momenteel erg populair in Nederland. De Ignis profiteert hier ook van. Suzuki Ignis Private Lease is het misschien wel de voordeligste manier om in een nieuwe hoge auto te rijden. 

Suzuki

De Suzuki Motor Company is opgericht door Michio Suzuki. Hij was de zoon van een Japanse katoen boer. Hij is in 1887 geboren in Hamamatsu, een kleine plaats op 200 km afstand van Tokio.

Michio begon zijn carrière als timmerman. In 1909 toen hij 22 jaar oud was ontwierp hij een door een voetpedaal aangedreven houten weefgetouw en begon hij dit als product te verkopen. Dit was de start van Suzuki Loom Works. De zaken gingen goed. Nieuwe steeds modernere weefgetouwen werden ontwikkeld.

Elf jaar na de oprichting van het bedrijf brengt Michio het naar de beurs. Er is dan kapitaal nodig om het bedrijf uit te bouwen. De oprichting van Suzuki Loom Manufacturing Company (Suzuki Jidosha Kogyo) in 1920 wordt beschouwd als de start van de Suzuki Motor Company. Het benodigde kapitaal voor de investeringen werd verkregen en kon het de groei versnellen.

In 1926 begon Suzuki met het exporteren van weefgetouwen naar Zuid-Oost Azië en India. Door de uitstekende kwaliteit van de weefgetouwen begon de markt verzadigd te raken en de vraag naar nieuwe weefgetouwen af te nemen. Suzuki begon zich daarom te oriënteren op nieuwe markten.

Op het moment dat Michio Suzuki zijn eerste weefgetouw bouwde waren merken als Puch, Peugeot en Norton al motorfietsen aan het bouwen in Europa. Net als Indian en Harley-Davidson in Amerika. Japan was dus zeker geen pionier op het gebied van motorfietsen.

Vlak voor de tweede wereldoorlog overweegt Michio om in de automobiel industrie te stappen. Er worden volop auto’s geïmporteerd en er is geen lokale producent. Michio ziet deze kans.

In 1938 bouwt Suzuki een eerste prototype voor een auto. Het project gestopt worden toen de oorlog tussen Japan en China uitbrak.

Private Lease

Suzuki modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Suzuki Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

Gerelateerde artikelen

Earth, People & Society

Zekerheid bij een auto importeren uit Japan

De laadkabel van de Tesla model 3